روش های مختلف باز کردن گاوصندوق

در فیلم‌ها، سارقان و جاسوسان چیره‌دست می‌توانند ماهرانه یک گاوصندوق را در ظرف چند ثانیه با استفاده از دست‌ها و یک جفت گوش خوب از کار بیاندازند. بازکردن گاوصندوق به این سادگی نیست، اما دزدان خبره گاوصندوق واقعاً می‌توانند از پس هر مکانیزم قفلی برآیند. این کار نیاز به داشتن ابزار مناسب، مهارت‌های لازم و صبر زیاد دارد. در این مقاله، ما قواعد این مهارت خاص را بررسی می‌کنیم و به شما پیچ و خم‌های باز کردن گاوصندوق را نشان می‌دهیم.

 

گاوصندوق علی‌رغم طراحی ایمن و آزموده شده، ضعف‌هایی دارد: هر گاوصندوقی بایستی برای یک کلیدساز یا دیگر اشخاص صلاحیت‌دار در مقابل حوادثی مانند خرابی یا باز نشدن قفل قابل دسترسی باشد. این ضعف، اساس کار سرقت از گاوصندوق است. برای اطلاع از چگونگی سرقت از گاوصندوق، ابتدا باید گاوصندوق و مکانیزم‌های اولیه‌ای که برای حفاظت از آن استفاده می‌شود را شناخت. گاوصندوق‌ها بسته به استفاده‌های خانگی یا تجاری اندازه‌ها و شکل‌های متفاوتی دارند. بیشتر گاوصندوق‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: ضدحریق و ضد سرقت. ساختار یک گاوصندوق با نوع کاربرد آن تعیین می‌شود. بسته به نیازهای خریدار، یک گاوصندوق ممکن است دیواری، زیر کف یا نوع ساده آن عمود بر زمین باشد.

گاوصندوق‌های ضد حریق با مواد بازدارنده آتش تقویت می‌شوند اما در سرقت، به اندازه کافی ایمن نیستند. گاوصندوق ضدسرقت برای مقاومت در مقابل حملات جدی سارقین ساخته می‌شود. اما به علت وجود چارچوب‌های فلزی تقویت شده و روکش فلزی آن‌ها، این نوع گاوصندوق‌ها مانند یک اجاق عمل می‌کنند؛ محتویات درون خود را زمانی‌که در معرض حرارت یا شعله قرار می‌گیرند کاملاً می‌پزند. سرقت از گاو صندوق، در فیلم‌ها تاکنون فیلم‌های متعددی که هنر سرقت گاوصندوق را به تصویر کشیده‌اند، ساخته شده‌اند. اینجا به تعداد کمی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: شغل ایتالیایی (۲۰۰۳) مردان گاوصندوق جانور جذاب به کالینوود خوش آمدید یازده اقیانوسی قدرت مطلق نشان جان‌سخت هادسن هاوک سارق حس برتر سرقت گاوصندوق و انتقال آن به محلی که سارقان زمان و ابزار لازم برای جدا کردن قسمتی از بدنه و خارج کردن محتویات آن را دارند محبوب‌ترین روش دزدی گاوصندوق است. گرچه، زمانی‌که طراحی و شرایط اجازه این کار را نمی‌دهد، سارق باید با مکانیزم قفل دربیفتد. ما در بخش بعدی مفصلاً نگاهی به مکانیزم قفل می‌اندازیم.

قفل‌های رمزدار رمز قفل، اولین قدم برای حفاظت از یک گاوصندوق است. امروزه انواع قفل‌های رمزدار وجود دارد. رمزها برای گاوصندوق‌ها به دو طبقه تقسیم می‌شود: گروه ۱ و گروه ۲. امروزه در گاوصندوق‌های خانگی رمزهای گروه ۲ معمول‌تر است. آن‌ها یک، دو، یا سه رمز را فراهم می‌کنند. گروه ۱ به‌علت استفاده از رمزهای تا شش‌ عدد، درجه بالاتری از امنیت را فراهم می‌آورند. همچنین این قفل‌ها محکم‌تر هستند، و چرخ‌دنده‌های بیشتری در مکانیزم قفل‌شان دارند. این کار به شدت احتمال سرقت گاوصندوق حتی توسط یک سارق حرفه‌ای را کاهش می‌دهد. حالا، نگاهی می‌اندازیم به این‌که در داخل قفل رمزدار چه چیزی اتفاق می‌افتد. ویژگی قفل مرکزی در یک گاوصندوق، جعبه دنده است؛ یک مجموعه منتخب از قطعاتی که با هم برای “شناخت” رمز کار می‌کنند. وقتی سازندگان گاوصندوق برای جلوگیری از سرقت از جعبه دنده‌های مختلف استفاده می‌کنند، تمام آن گاوصندوق‌ها حول همان قاعده طراحی می‌شوند. یک جعبه دنده جعبه دنده شامل یک هرزگرد متصل به یک محور است. داخل قفل، محور، درون چندین چرخ‌دنده و یک درایو چرخ‌دنده است. تعداد چرخ‌دند‌ه‌ها در یک جعبه دنده با تعداد شماره‌ها در رمزها شناخته می‌شود – یک چرخ دنده برای هر شماره. زمانی که شما هرزگرد را می‌چرخانید، محور درایو، چرخ‌دنده را می‌چرخاند. یک پین به درایو چرخ‌دنده متصل است. وقتی چرخ‌دنده بچرخد، پین در نهایت با یک زائده کوچک روی چرخ مجاور که چرخ طیارنامیده می‌شود تماس برقرار می‌کند. هر چرخ‌دنده‌ یک چرخ طیار در هر طرفش دارد. پین، چرخ‌دنده اولی را تا زمانی‌که با چرخ‌دنده مجاورش اتصال برقرار کند می‌چرخاند. این کار تا زمانی‌که تمام چرخ‌دنده‌ها می‌چرخند ادامه پیدا می‌کند. به این کار منظم کردن چرخ‌دنده‌هاگفته می‌شود.

هر چرخ‌دنده‌ی روی محور، یک شیار روی خودش دارد. وقتی رمز مناسب شماره‌گیری شود، تمام چرخ‌دنده‌ها و شیارهاشان کاملاً در یک خط قرار می‌گیرند. یک حفاظ به صورت ثابت بالای چرخ‌دنده‌ها قرار دارد. این حفاظ یک میله آهنی کوچک متصل به یک اهرم است. حفاظ مانع از این می‌شود که درب گاوصندوق بدون شماره‌گیری رمز باز شود. این کار را با خوابیدن روی چرخ‌دنده‌ها و بستن مسیر زبانه که از درب گاوصندوق حفاظت می‌کند انجام می‌دهد. هنگامی‌که تمام چرخ‌دنده‌ها در جعبه دنده در مکان صحیح خود قرار بگیرند، شیارهایشان یک شکاف ایجاد می‌کند. حفاظ به ‌علت نیروی وزن خود داخل شکاف می‌افتد در این زمان، زبانه می‌تواند آزادانه به عقب بلغزد و اجازه می‌دهد تا گاوصندوق باز شود. این طراحی نسبتاً بدون مشکل، در عین سادگی تواناست.

طراحی جعبه دنده نزدیک به ۱۰۰ سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و کماکان ثابت کرده که حتی برای ماهرترین دزدان گاوصندوق غلبه بر آن مشکل است. اما، این دلیل فریب خوردن نیست. در بخش‌های بعدی نگاهی به راه‌های گوناگونی که سارقان برای غلبه بر این طرح استفاده می‌کنند می‌اندازیم. رمزهای آزمایشی و قفل‌های روز ساده‌ترین راه برای باز کردن یک گاوصندوق فهمیدن رمز آن است. گرچه با توجه به مطالب گذشته این امر سخت به نظر می‌رسد، فهمیدن رمز معمول‌ترین روش سارقان برای باز کردن گاوصندوق‌ها است. اما آیا اگر آن‌ها رمز را بدانند واقعاً می‌توانند درب گاوصندوق‌ها را باز کنند؟ در حرف، بلی. پی بردن به رمز اولین قدم یک سارق گاوصندوق برای نفوذ به درون گاوصندوق است. تمام گاوصندوق‌ها توسط سازندگان با رمزهای آزمایشی حمل می‌شوند. به‌طور ایده‌ال یک صاحب گاوصندوق رمز آزمایشی را پس از خرید گاوصندوق بازنشانیمی‌کند. اما این کار آن‌طور که فکر می‌کنید همیشه اتفاق نمی‌افتد. در حقیقت بیش‌تر صاحبان گاوصندوق، آن را می‌خرند و همان رمز آزمایشی را استفاده می‌کنند؛ و گاوصندوق خود را به شکار آسانی برای سارقان تبدیل می‌کنند. رمزهای آزمایشی برای بیش‌تر گاوصندوق‌ها بر اساس استاندارد صنعت است و در بسیاری از موارد هم توسط کلیدسازها و هم سارقان گاوصندوق‌ها شناخته شده‌اند. اگر این به معنای عدم استفاده از روش‌های پیچیده برای ورود به گاوصندوق‌ها باشد، تنها چند ثانیه برای امتحان رمزهای آزمایشی معمول طول می‌کشد و وقت با ارزش سارق را هدر نمی‌دهد. زمان، دشمن شماره یک سارق گاوصندوق است. با در نظر داشتن این موضوع، روش دیگر برای سرقت، پیدا کردن رمز است. علاوه بر رمزهای آزمایشی، سارقان ممکن است قبل از استفاده از ابزارشان، از ضربه زدن به اطراف گاوصندوق یا تجسس برای امتحان و به‌دست آوردن یا حدس شماره، استفاده کنند. به‌طور شگفت‌آوری اغلب افراد، رمز را اگر بر روی گاوصندوق ننویسند آن را در نزدیکی گاوصندوق می‌نویسند. جستجوی ساده‌ای در اتاقی که گاوصندوق در آن واقع است احتمالاً به سارق شماره‌هایی را که لازم دارد می‌دهد.
بسیاری از صاحبان گاوصندوق‌ها نیز رمز را بدخط روی دیوار و یا بر روی کاغذی نامعین می‌نویسند. بسیاری از مشاغل گاوصندوق خود را در حالتی‌که کلیدسازها آن را قفل روز می‌نامند، نگه‌داری می‌کنند. با شماره‌گیری تمام ترکیب های ممکن، کاربران آن مشاغل گاوصندوق شرکت را باز می‌کنند. سپس زمانی‌که درب آن را می‌بندند، ترکیب مورد نظر را بهم نمی زنند. این بدین معناست که هرکسی می‌تواند درب گاوصندوق را به راحتی باز کند، و یا در اغلب موارد تنها با دادن آخرین ترکیب می تواند درب را باز کند. اگر یک سارق گاوصندوق آن‌قدر خوش‌شانس باشد که با گاوصندوقی با قفل روز مواجه شود، در بدترین حالت تنها بایستی آخرین شماره را حدس بزند. سارقان حرفه‌ای هم از انواع مختلف گاوصندوق و هم افرادی که از آن استفاده می‌کنند به خوبی اطلاع دارند. اما زمانی که اوضاع خوب پیش نمی‌رود، سارق باید بماند و تلاش کند تا گاوصندوق یا قفل را از کار بیاندازد. دست‌کاری قفل دست‌کاری قفل نیاز به سطحی از تیزهوشی دارد که دیگر روش‌های سرقت ندارند. ممکن است با روش انتخاب شاهراه یا راه فرعی آشنا باشید. در میان اغلب سارقین، دست‌کاری قفل به‌عنوان “انتخاب شاهراه” برداشت می‌شود. این به‌ علت این است که دست‌کاری قفل ناب‌ترین شکل سرقت گاوصندوق است. از لحاظ فنی، دست‌کاری قفل، پروسه باز کردن یک گاوصندوق قفل شده بدون هیچ‌گونه مته‌کاری یا تخریب آن است. همان‌طور که نامش نشان می‌دهد، شما از قفل بر ضد خودش استفاده می‌کنید تا به رمز دست پیدا کنید. این روش ایده‌ال است زیرا اگر نگوییم هیچ، نیاز به ابزار کمی دارد و هوشمندانه‌ترین راه نفوذ به یک گاوصندوق است. گرچه، نیاز به صبر بسیار زیادی دارد. هم‌چنین سارق بایستی فهم خوبی از حرکت‌های مکانیکی قفل در شکل‌های مختلف آن و یا از بعضی خصوصیات صاحب گاوصندوق داشته باشد.

هنر دست‌کاری قفل بر پایه دیدگاهی علمی در سال ۱۹۴۰ توسط هری سی میلرابداع شد. همانند فیلم‌ها، سارق از صدا برای کشف رمز استفاده می‌کند. اما چیزی که شما در فیلم‌ها نمی‌بینید این است که سارق به چیزی بیش از چند ثانیه و یک گوش خوب برای انجام این کار نیاز دارد. میلر یک پروسه سه مرحله‌ای برای دست‌کاری قفل جهت فاش کردن رمز خود به کار برد: ۱. تشخیص نقاط تماس ۲. کشف تعداد چرخ‌دنده‌ها ۳. ترسیم نتایج شما ابتدا بایستی نقاط تماس قفل را تشخیص دهید. هم‌چنین درایو چرخ‌دنده، شکافی مانند شکاف چرخ‌دنده‌ها در جعبه دنده درون خود دارد. اما این شکاف شیب پیدا می‌کند تا به اهرم و حفاظ زمانی‌که تغییر مسیر می‌دهند کمک کند. وقتی برجستگی اهرم با این شیب تماس برقرار می‌کند صدای کلیک ایجاد می‌شود. این اولین چیزی ا‌ست که یک سارق سعی به فهمیدن آن دارد. با گوش دادن به کلیک، سارق می‌تواند تشخیص دهد کدام شماره‌ها به طرف چپ یا راست آن شیار شیب‌دار تعلق دارد. این فضا، منظقه تماس نام دارد و اولین گام برای کشف رمز است. چرخ‌دنده‌ها رمز می‌تواند بین یک تا هشت شماره باشد. هرکدام از این شماره‌ها یک چرخ دنده دارند.

کار بعدی که سارق می‌خواهد انجام دهد تشخیص تعداد چرخ‌دنده‌ها در جعبه دنده است. با شناخت منطقه تماس، سارق شماره‌ای از قفل که جهتی مخالف با شماره‌های منطقه تماس دارد را شماره‌گیری می‌کند. سارق شماره‌گیری را در این‌جا رها می‌کند. به این کار قراردادن چرخ‌دنده‌ها می‌گویند. قراردادن چرخ‌دنده‌ها برای مثال، در یک شماره‌گیری ۱۰۰رقمی اگر منطقه تماس بین ۱۰ تا ۲۰ باشد، سارق چرخ‌دنده‌ها را روی تقریباً ۶۰ قرار می‌دهد. وقتی سارق هرزگرد را به آهستگی به راست می‌چرخاند، درایو چرخ‌دنده دوباره شروع به چرخاندن چرخ‌دنده‌ها از همان موقعیت می‌کند. حال هر زمانی که هرزگرد ۶۰ را رد کند، پین درایو یکی یکی با هر چرخ‌دنده‌ای در جعبه دنده که منظم شود کلیک می‌کند. سارق هر کلیک را تا زمانی‌که دیگر کلیکی نباشد می‌شمارد، و این نشان‌دهنده تعداد چرخ‌دنده‌ها در جعبه دنده است: سه کلیلک = سه چرخ‌دنده. ترسیم نتایج با دانستن منطقه تماس و تعداد چرخ‌دنده‌ها، سارق قفل را با چندین بار چرخاندن به راست بازنشانی می‌کند. سپس چرخ‌دنده‌ها را روی صفر می‌گذارد، سارق هرزگرد را به آرامی به سمت چپ می‌چرخاند. او به کلیک‌ها که نشان‌دهنده طرف‌های چپ و راست منطقه تماس است گوش می‌دهد. نتیجه را روی شکلی ترسیم می‌کند، وی این مرحله را چندین بار تکرار می‌کند، تنها در این زمان چرخ‌دنده‌ها را سه شماره در چپ صفر قرار می‌دهد. هر زمانی‌که پروسه از یک موقعیت دیگر شروع شود، منطقه تماس کمی تغییر پیدا می‌کند. سارق این پروسه را با فواصل سه‌تایی تکرار می‌کند تا تمام موقعیت‌های روی هرزگرد ترسیم شود. شما این کار را در فیلم‌ها نمی‌بینید. شکل نهایی نشان دهنده نقاط تماس چپ و راست برای تمام حالاتی است که چندین نقطه هم‌گرا شده‌اند. این نقاط هم‌گرا باید با تعداد چرخ‌دنده‌هایی که در مرحله قرار دادن چرخ‌دنده‌ها به‌دست آمده مطابقت داشته باشد. آن‌ها هم‌چنین نشان دهنده محدوده‌ی شماره‌هایی که رمز را در خود دارند هستند. نقاط تماس چپ و راستی که در چندین نقطه با هم هم‌گرا می‌شوند،سارق را به سمت محدوده‌ای از اعداد که رمز را در خود دارند هدایت می‌کند. باوجود آن‌که این شکل محل چرخ‌دنده‌ها را در موقعیت مناسب معلوم می‌کند، ترتیب چرخ‌دنده‌ها را معین نمی‌کند. یک رمز سه رقمی می‌تواند ۶ حالت داشته باشد. بیایید سه عددی که سارق بایستی استفاده کند را بگوییم: ۴، ۳۷ و ۶۱. پس شش حالت ممکن به‌صورت زیر خواهند بود: ۱. ۴-۳۷-۶۱ ۲. ۴-۶۱-۳۷ ۳. ۳۷-۴-۶۱ ۴. ۳۷-۶۱-۴ ۵. ۶۱-۴-۳۷ ۶. ۶۱-۳۷-۴ با امتحان تمام این حالات گاوصندوق باز خواهد شد.

دست‌کاری قفل، بیش‌تر توسط کلیدسازها استفاده می‌شود تا سارقان. زیرا برای انجام آن مهارت و زمان نیاز است. بیش‌تر سارقان روش‌های کم‌تر زیرکانه‌ای استفاده می‌کنند – حال بیایید نگاهی به آن‌ها بیاندازیم. دست‌کاری گاوصندوق معمول‌ترین روش سارقان برای دست‌کاری گاوصندوق مته کاری آن است. چندین راه برای استفاده از مته جهت باز کردن گاوصندوق وجود دارد. راحت‌ترین راه مته‌کاری قفل برای رسیدن به اهرم یا درایو چرخ‌دنده است. بعد از رسیدن به اهرم با درایو چرخ‌دنده، سارق می‌تواند از میله منگنهبرای بیرون آوردن یا کج کردن آن‌ها تا زمانی‌که مانع زبانه نباشند استفاده کند. برای اقدام متقابل در برابر این کار، بسیاری از سازندگان، صفحات سنگین کبالتی را جهت ممانعت یا کاهش سرعت مته‌کاری درب گاوصندوق به‌کار می‌برند. به‌هر حال این‌که کبالت واقعاً بتواند مانع از مته‌کاری شود یا سرعت آن را کم کند بسته به سر مته‌ای که سارق استفاده می‌کند دارد. بیش‌تر سر مته‌های مرسوم نمی‌توانند صفحه کبالتی را سوراخ کنند. گرچه، اگر سارق به سر مته‌های الماسی یا تیتانیومی مجهز باشد، در نهایت می‌تواند کبالت را سوراخ کند. اما، احتمالاً به قیمت هزینه چند مته برای سارق تمام خواهد شد (زیرا سر مته‌ها بیش‌تر از موتور آنها دوام دارند) و، مهم‌تر این‌که، زمان زیادی می‌برد.

همان‌طور که می‌دانید، زمان، دشمن شماره یک سارق است – پس، دیگر روش‌ها به کار برده می‌شود. البته هر سارق ماهری تقریباً همه‌چیز را در مورد گاوصندوقی که آن را مته‌کاری می‌کند می‌داند – مانند اقدامات پیشگیرانه به‌کاربرده شده در محل توسط سازنده. پس برای مقابله با این اقدامات، سارقان می‌توانند زاویه بالای صفحه کبالتی را سوراخ کنند و مستقیم به جعبه دنده برسند. هدف سارق در این‌جا خراب کردن جعبه دنده نیست، بلکه دیدن آن است. با استفاده از یک ناظر فیبر نوری موسوم به بورسکوپ، سارق می‌تواند چرخش چرخ‌دنده‌ها را با چرخاندن شماره‌گیر ببیند. پس تنها منظم کردن شیارها و مشاهده افتادن محافظ به جای خود، می‌ماند. حالا ممکن است تعجب کنید، “اگر راه‌هایی اطراف صفحه کبالتی وجود دارد – پس سازنده گاوصندوق چه‌کاره است؟” حفاظت اضافی با سیستم‌هایی موسوم به ریلاکرها (دوباره قفل کننده‌ها انجام می‌شود. بسته به طراحی‌های متفاوت سازندگان، ریلاکر، زمانی‌که سر مته سارق صفحه شیشه‌ای پلاستیکی درون قفل را سوراخ کند عمل می‌کند. یکبار که این ماده شکاف بردارد، مجموعه‌ای از تجهیزات کمکی قفل کننده را به‌کار می‌اندازد که کاملاً گاوصندوق را قفل می‌کند. حتی اگر رمز صحیح، گاوصندوق را برای بار اول باز نکند ریلاکر فعال می‌شود. در این حالت صاحب گاوصندوق بایستی با یک متخصص یا کلیدساز گاوصندوق تماس بگیرد تا محتویات آن را دوباره به‌دست آورد. مته‌کاری از کنار، روشی است که برای رسیدن به زبانه به کار می‌رود. سارق با استفاده از یک سر مته ۹ یا ۱۰ اینچی بلند سوراخی در کنار گاوصندوق ایجاد می‌کند. یک بورسکوپ جهت دیدن موقعیت زبانه به کار می‌رود. سپس، سارق با استفاده از یک میله منگنه زبانه را از جای خود در می‌آورد.

سوراخ‌های مته‌کاری در عقب گاوصندوق روش دیگری برای حمله است. سارق دو سوراخ ایجاد می‌کند: یکی برای بورسکوپ و دیگری برای یک آچار پیچ گوشتی مخصوص بسیار بلند. سارق از بورسکوپ برای دیدن پیچ‌های روی صفحه جعبه دنده استفاده می‌کند. سپس صفحه را بر می‌دارد و از آچار پیچ گوشتی برای حرکت چرخ‌دنده‌ها به جایی که به زبانه اجازه رد شدن بدهد کمک می‌گیرد. زمانی‌که یک گاوصندوق مته‌کاری می‌شود، چیزی که سارقان بایستی درنظر داشته باشند این است که حتی کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند به گاوصندوق آسیب برساند بدون این‌که امیدی به باز شدن آن باشد. یک بورسکوپ به سارق امکان دیدن داخل گاوصندوق را می‌دهد. چند روش معمول دیگر مته‌کاری وجود دارد. اما، مته‌کاری تنها راه نیست. ما به چند راه باز کردن گاوصندوق که حتی پر سر و صداتر از مته‌کاری است نگاهی می‌اندازیم. آتش زدن، انفجار و فناوری مدرن سرقت در یک دمای خاص، تمام فلزها آتش می‌گیرند. هیچ سازنده گاوصندوقی نمی‌تواند کاری در این باره انجام دهد. سارقان می‌توانند از روش‌هایی برای آتش زدن جهت ایجاد یک سوراخ در بدنه گاوصندوق به اندازه‌ای که بتوان محتویات آن را بیرون بکشد استفاده کنند. سارقان برای انجام این کار از مشعل‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. مشعل‌های اکسی استیلن می‌توانند در دماهای بالای ۴۵۰۰ درجه فارنهایت کار کنند، اما با توجه به محدودیت زمان این درجه حرارت آن‌قدر نیست که بتواند سوراخی در بدنه گاوصندوق ایجاد نماید. پس، یک سارق در مواجهه با یک گاوصندوق واقعاً بزرگ چه می‌کند؟ کاترهای پلاسمایی و نیزه‌های حرارتی هردو قادر به ایجاد حرارت کافی برای آتش زدن چنین گاوصندوق بزرگی هستند. این دو ابزار به‌سرعت جایگزین مشعل اکسی استیلن به‌عنوان وسیله‌ای جهت آتش زدن گاوصندوق شدند. در هر دو مورد، سارق از ابزار حرارتی برای ایجاد سوراخ بر روی درب گاوصندوق جهت منفجر کردن مکانیزم قفل یا محتویات درون گاوصندوق استفاده می‌کند. جنبه بد آتش زدن گاوصندوق، گرما و دود زیاد ناشی از این فرایند است. هم‌چنین، هم کاترهای پلاسمایی و هم نیزه‌های حرارتی گران هستند و کار با آن‌ها مستلزم مهارت است.

دیگر روش محبوب منفجر کردن است. این روش احتمال موفقیت بالا و ایمنی پایینی دارد. اما از زمانی که سارقان متوجه شدند محتویات گاوصندوق می‌توانند در برابر انفجار سالم بمانند و نیز می‌توانند خود پس از آن‌که انفجار مسئولین را باخبر کرد فرار کنند، این روش سریع و موثر است. سارقان از گلوله‌های جَمبرای منفجر کردن درب گاوصندوق استفاده می‌کنند. گلوله‌های جم از نیتروگلیسیرین به عنوان ماده منفجره استفاده می‌کنند. نیتروگلیسیرین ترکیبی از اسیدهای سولفوریک، گلیسیرین و نیتریک است. این ترکیب انفجاری قوی، اغلب مانند “گریس” است، و به شکل یک ماده ژله مانند است.

برای استفاده از گلوله‌های جم، سارق نیاز به موارد زیر دارد: یک نوار سلوفان نیتروگلیسیرین کلاهک چاشنی باتری صابون (یک نوع خاص از صابون لباس‌شویی) برق +/- یک اهرم (در صورت نیاز) شروع کار سارق با قرار دادن تکه‌ای سلوفان در فضای بین درب و چارچوب گاوصندوق است. سپس سارق صابون را به شکل یک کلاهک قیف مانند دور سلوفان می‌کشد. دلیل استفاده از صابون این است که نرم است و دارای استحکامی است که مانع از نشت گلیسیرین از قیف می‌شود. زمانی‌که صابون در محل خود قرار گرفت، سارق با احتیاط سلوفان را برمی‌دارد، و مجرایی در کلاهک صابونی برای قرارگیری نیتروگلیسیرین به‌جا می‌گذارد. سپس، کلاهک چاشنی و سیم‌های متصل به باتری چاشنی را در کلاهک می‌گذارد. قدم آخر ریختن نیتروگلیسیرین است. تقریباً یک اونس برای از جا کندن درب کافی‌ است. پس از دور شدن از گاوصندوق، سارق سیم‌ها را به ترمینال‌های باتری متصل می‌کند، تا کلاهک چاشنی را منفجر کند. سپس کلاهک انفجار نیتروگلیسیرین را آتش می‌زند. حال، تنها چیزی که باقی می‌ماند غارت کردن است. علاوه بر نیتروگلیسیرین، سی-۴، پتن، یا آردی‌ایکستوسط سارقان با تجربه برای انفجار درب گاوصندوق استفاده می‌شود. این قضیه مخصوصاً در مورد گاوصندوق‌های تجاری صادق است. استفاده از قفل‌های الکترونیکی موجب پیش‌رفت‌های بیش‌تر و امنیت بالاتر می‌گردد.

این قفل‌ها امکان داشتن رمزهایی با گروه‌بندی‌های عددی بیش‌تر و شخصی‌سازی رمزها بر اساس کاربرهای مختلف را می‌دهد، هم‌چنین توانایی ذخیره تمام اطلاعات ورودی را دارد. انگشت‌نگاری‌های فرابنفش ردپای سارق را برای تعقیب فراهم می‌آورند. استفاده از فناوری، تنها سارقان مدرن را کند کرده نه این‌که آن‌ها را متوقف کند. معمول‌ترین راه گذشتن از یک قفل الکترونیکی پیدا کردن رمز از طریق ابزارهای خودکاریا رخنهبه رایانه است. دیگر روش موفق برای گذشتن از قفل الکترونیکی صفحه‌کلیدی، پوشاندن اشیا در همان ساختمانی که گاوصندوق در آن واقع است با جوهرفرابنفشتوسط سارق است. در طول روز، صاحب گاوصندوق اشیا جوهری مانند دستگیره‌های درب‌ها و نرده پلکان‌ها را قبل از باز کردن گاوصندوق لمس می‌کند. پس از این که صاحب گاوصندوق کد را با انگشت‌های جوهری خود وارد کرد، سارق تنها نیاز دارد که برگردد و نور سیاهی به روی صفحه کلید برای نشان دادن این‌که کدام کلیدها فشار داده شده‌اند بتاباند. یک کیت گردگیری اثرانگشت کاراگاهی نیز اغلب می‌تواند کلیدهای فشارداده شده را معلوم کند.

یک فیلم جیمز باند، دیگر روش فناوری مدرن یعنی نرم‌افزار مورد استفاده سرقت گاوصندوق که توسط جی‌دی همیلتون از گروه ماس-همیلتون توسعه داده شده است را نشان می‌دهد. این نرم‌افزار و بسیاری از کپی‌های آن می‌توانند به درگاه برنامه‌نویسی قفل با استفاده از یک اتصال بی‌سیم متصل شوند. نرم‌افزار، زمانی‌که در یک لپ‌تاپ قوی اجرا می‌شود، به آسانی ترتیبی از اعداد را تا زمانی‌که به رمز صحیح برسد امتحان می‌کند. با این حال، هزینه نرم‌افزار و سخت‌افزار اغلب بیش‌تر از محتویات اکثریت گاوصندوق‌هاست. این روش بیش‌تر در جاسوسی صنعتی یا سیاسی استفاده می‌شود. در حال حاضر آژانس‌های دولتی ایالات متحده این نرم‌افزار را جهت ایجاد اقدامات متقابل موثر مورد مطالعه قرار داده‌اند. این کار را در خانه امتحان نکنید حتی اگر دانش و ابزار لازم را برای انجام آن دارید، بازکردن گاوصندوق جرمی با ریسک بالا است کهه جریمه‌های قانونی بسیاری دارد. جریمه‌ها آن‌قدر هستند که بسیاری از سارقان را از این کار بازدارد. در واقع علت نادر بودن سرقت گاوصندوق نیز همین است. بیشتر سارقان ماهر، از توانایی‌هایشان در لباس کلیدساز یا دیگر مراجع قانونی استفاده می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین به سازندگان گاوصندوق برای آزمایش طرح‌هایشان کمک می‌کنند. امروزه، محتویات گاوصندوق‌ها بیشتر بر اثر آتش‌سوزی از بین می‌رود تا سرقت.

شما ممکن است این را هم بپسندید

یک پاسخ

  1. فاطمه حسنی گفت:

    سلام
    لطفا اموزش ویدیویی گاوصندوق خانگی نیکا را بفرستید

پاسخ دهید